Recenzii | TV

Recenzie film “Gone with the wind” (Pe aripile vantului) 1939

15 June 2020
Gone with the wind recenzie

Nu e de mirare ca acest film se afla printre cele mai bune filme realizate vreodata. O capodopera, o splendoare in imagini si sunete a decaderii unei intregi civilizatii, pe fundalul careia sa naste o frumoasa poveste de dragoste intre apriga Scarlett O’Hara (Vivian Leigh) si fermecatorul Rhett Butler (Clark Gable). Interpretarile sunt magnifice, cum rar ai ocazia sa vezi intr-un film, imaginile sunt realizate profesionist, decorurile si costumele au o calitate exceptionala, iar regia lui Victor Fleming este fara cusur. Haideti sa povestim!

Photograph Kobal Collection

Nu m-au atras pana acum filmele vechi, dar zilele acestea am simtit nevoia sa vizionez unul, mai ales ca Facebook-ul era plin de share-uri la capodopere si mi-a captat atentia acesta in mod deosebit. Cand am dat play si am vazut ca dureaza aproape patru ore am zis whhhaaaat?.. Ce film e asta de dureaza atat de mult?…Dar acum la sfarsitul lui sunt…..Wow! L-as mai vedea inca o data si inca o data!..Actiunea se desfasoara in timpul Razboiului Civil american si al Reconstructiei, iar povestea ii are in prim plan pe Scarlett O’Hara si Rhett Butler, doua dintre cele mai importante personaje ale literaturii anglo-americane, care au construit o frumoasa poveste de dragoste.

(credit photos: google images) Scarlett cu tatal ei

Scarlett O’ Hara este o adolescenta cu o personalitate puternica, cu o frumusete si un sarm de toti barbatii de varsta ei roiesc in jurul ei, o familie ce o iubeste foarte mult, bogata. Se indragosteste iremediabil de chipesul Ashley Wilkes, dar se anunta inceputul Razboiului Civil, acesta se indragosteste si vrea sa o ia de sotie pe Melanie, si Scarlett simte cum lumea incepe sa se destrame pentru ea. Il intalneste pe Rhett Butler la un bal in Twelve Oaks, un barbat bogat dar extrem de arogant, cu o reputatie nu prea buna si este intrigata de el, dar totodata il respinge vehement. Scarlett se marita cu Charles Hamilton pentru a il face gelos pe Ashley, dar incepe razboiul si acesta moare la scurt timp, astfel ea ramane vaduva de tanara. Iubirea fata de Ashley o va purta in suflet multi multi ani si va lupta pentru ea pana va realiza ca nu va fi niciodata impartasita si de catre el.

Scarlett cu Ashley – credit photo google images

Vivien Leigh a fost, este si va ramane mereu adevarata Scarlett O’Hara. Este perfecta pentru acest rol si nu-mi pot imagina o alta actrita interpretand acest personaj legendar. Nu am stiut daca sa o admir pe Scarlet O’Hara sau sa o invinovatesc in timp ce actiunea derula. Mi-au placut curajul si determinarea ei, puterea de a merge mai departe chiar daca nu mai avea nimic, dar nu puteam fi de acord cu atitudinea fata de copiii ei, cu suferinta pe care i-a provocat-o lui Rhett, cu egoismul si superficialitatea care probabil au facut-o sa fie atat de puternica. M-a fascinat capacitatea ei de a oscila intre cele doua lumi: viata reala si cea imaginara. Capricioasa, fermecatoare, egoista, tenace, Scarlett este un simbol al luptei cu sine, cu ceilalti, cu vremea in care traieste.

Clark Gable are si el un rol foarte bun, fiind barbatul misterios, carismatic, inteligent si care nu se lasa in nici un moment pacalit de caracterul ei. Pe langa cei doi mi-a placut foarte mult personajul Oliviei de Havilland (Melanie) un caracter exemplar de mare doamna.

Nu vreau sa va dezvalui foarte mult din firul epic caci vreau sa va bucurati de fiecare bucatica, dar vreau doar sa mentionez socul pe care l-am avut spre final in privinta copiilor, durerea pe care am simtit-o cand Melanie i-a parasit si mirarea sa vad ca filmul nu se termina cu happy end asa cum ma asteptam. Este un film atat de complex ca nici nu iti dai seama cand se intampla atatea si felul in care actorii joaca este fenomenal. Scene de razboi, puterea de a lua-o de la zero, pierderea familiei, lupta continua cu societatea, toate fac acest film o adevarata CAPODOPERA ce va ramane acolo in top pentru multi multi ani.

credit photo: art basket

Filmul emotioneaza se pare si la peste 80 de ani de la data realizarii, bucurand sufletele privitorilor si umplandu-le sufletele de trairi. In timpul vizionarii lui am avut o multitudine de ganduri si sentimente, pe de o parte o de melancolie adanca, apoi fericire dar pe alocuri si de tristete, greu as putea explica acest amalgam de trairi in aceste aproape 4 ore de vizionare.

As mai mentiona faptul ca cei doi actori principali au murit in viata reala la 53 de ani (ea tuberculoza) si 59 de ani el (infarct), foarte tineri, in schimb mi-a facut placere sa vad ca Olivia de Havilland (Melanie) traieste si in ziua de astazi, avand 103 ani si fiind la fel de frumoasa!

credit photo: google images

Precum v-am obisnuit la recenziile mele de filme, va las si un fanmade video pentru a simti macar pentru cateva minute povestea de dragoste ce o puteti trai daca vizionati filmul!

Voi ati urmatit acest superb film? Ce v-a intrigat cel mai mult? Ce v-a socat si ce feeling v-a lasat la finalul lui?

1. Just wow! Da, aceasta este reacția după vizionarea acestui film. L-am văzut și eu de câteva ori, la distanțe considerabile de timp și trăiesc același sentiment. Este un film de referință, un film care are absolut toate ingredientele pentru succes. Mi se pare o mare prostie decizia de a fi scos/interzis la difuzare din cauza problemelor de rasism. Asta e istoria, ce sa facem, să o schimbăm? Numai comunismul făcea asta!
    Felicitări!

2. Am văzut filmul acesta cu ceva timp în urmă, dar îmi amintesc de el destul de bine. A fost unul dintre cele mai frumoase filme de dragoste și război urmărite vreodată. Da, personajele sunt minunate, dar și antipatice într-o oarecare măsură. Iar actorii care le-au interpretat nu puteau fi alții. Pe Scarlett am urât-o, apoi am admirat-o și așa mai departe. Iar pe Rhett îl compătimeam. Iar finalul e dulce amar, dar zic eu meritat. Un alt film frumos de genul și mai recent este Cold Mountain iar unul vechi la fel de bun ar fi Casablanca. <3

1. Asa am simtit si eu, ca tine, ba compatimeam, ba ma suparam, treceam de la o stare la alta foarte repede in tp filmului. Mulțumesc mult pt recomandări, o sa le iau pe amandoua si o sa le vad!

3. Cred că l-am văzut cu foarte mulți ani în urmă, sau poate doar anumite fragmente din film, cert este că mi-ai adus aminte de el și sigur merită să-i dau o nouă șansă.

4. Ce imagini frumoase! Recunosc, nu am văzut filmul încă, dar intenționez să o fac. Cu toate astea, vara trecută am citit cărțile (sunt 2 volume) și pur și simplu le-am devorat, sunt scrise foarte bine și povestea e minunată.

5. Imi plac filmele de acest tip. Imi plac rochiile si mesele festive. Balurile, eleganta si gradinile mari. Astazi umplem pamantul dar distrugem planeta. Pierdem eleganta si promovam vulgarul.

1. Nu știu de ce, dar nu mi-a plăcut acest film, am încercat să îl vizionez de câteva ori, dar nu am reușit să văd mai mult de un sfert.

6. Nu l-am văzut încă. Tot timpul l-am amânat cu gândul că mai bine citesc cartea mai întâi. Sper să reușesc curând să le fac pe amândouă.

7. L-am vazut acu foarte multi ani. Dar cred ca o sa ma uit iar, caci nu prea imi mai amintesc decat foarte putin din el.

8. E un film de exceptie, intr-adevar! Si a fost primul film color filmat prin procedura technicolor. La vremea aceea, 1939, a fosr un film de mare rasunet, iar azi… acum cateva zile HBO l-a scos din grila pentru ca ar fi rasist!

9. Tin minte si acum ca atunci cand am vazut acest film am fost foarte impresionata de povestea de dragoste si de-a lungul anilor l-am mai revazut de cateva ori. cred ca duminica imi fac program sa il revizionez.